Mysłowice to znacząca stacja kolejowa zlokalizowana w Mysłowicach, w województwie śląskim, w Polsce. Stanowi ona istotny węzeł komunikacyjny, gdzie łączą się dwutorowe szlaki kolejowe prowadzące w różnych kierunkach.
Na stacji tej spotykają się trasy z Oświęcimia oraz z Krakowa, a także z drugiej strony z Katowic. Wśród kierunków, w jakich można się udać z Mysłowic, znajdują się również Katowice Szopienice Północne oraz Katowice Muchowiec, co czyni tę stację centralnym punktem na kolejowej mapie regionu.
Ruch pasażerski
Ruch pasażerski w Mysłowicach na stacji kolejowej jest istotnym tematem, który warto zgłębić. Z danych wynika, że w ostatnich latach zauważalny jest tendencja wzrostu liczby podróżnych korzystających z tej stacji.
Rok | Ilość pasażerów na dobę |
---|---|
2017 | 150-199 |
2022 | 500-699 |
Dane te ilustrują, jak znacznie zmieniła się ilość pasażerów w różnych latach, co świadczy o rosnącej popularności transportu kolejowego w regionie.
Historia
Stacja kolejowa w Mysłowicach została oddana do użytku w 1846 roku, kiedy to nosiła nazwę Myslowitz. Jej budowa została zainicjowana już w 1844 roku.
Obiekt ten dysponuje grupą torów, które przeznaczone są zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego – choć te ostatnie obecnie są w większości nieczynne. Stacja jest wyposażona w trzy czynne nastawnie, oznaczone jako MWA, MWB oraz MW11. Dodatkowo, można tam znaleźć budynek dworca, trzy perony, a także dwie nieczynne parowozownie oraz nieczynną ekspedycję towarową.
Budynek stacyjny, mimo że zachowany w dobrym stanie, został zamknięty razem z kasą biletową 29 marca 2012 roku. W roku 2016, z okazji Światowych Dni Młodzieży, przeprowadzono rewitalizację, która obejmowała odnowienie przejścia podziemnego oraz krawędzi peronowych. Warto zaznaczyć, że peron 1 nie jest obecnie wykorzystywany – w przeszłości zatrzymywały się na nim pociągi do Słupska oraz pociągi kolonijne. Poczekalnie na peronach zostały zamurowane, a podczas rewitalizacji wyburzono poczekalnię znajdującą się na peronie 3.
Na terenie stacji zatrzymują się wszystkie pociągi Regio, Przewozów Regionalnych oraz pociągi osobowe Kolei Śląskich, a także większość pociągów TLK należących do spółki PKP Intercity i PKP.
W ocenie PKP, stacja została zaklasyfikowana do kategorii C. Według danych z 2018 roku, dobowa wymiana pasażerska wynosiła od 150 do 199 osób.
Stan techniczny
W związku z pogarszającym się stanem technicznym różnych komponentów stacji, podjęto szereg działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa i efektywności operacji kolejowych. Problemy dotyczące torów stacyjnych, elementów mostowych, a także urządzeń systemu radio-kolejowego (SRK) i sieci trakcyjnej, stanowią istotne wyzwania dla funkcjonowania infrastruktury.
Dodatkowo, występowanie szkód górniczych w regionie stacji, a także w obszarze MWB i podg Szabelnia, wynikających z niedawnych działań wydobywczych na kopalni węgla KWK Mysłowice Wesoła Ruch Mysłowice, stawia dalsze ograniczenia operacyjne.
Skutkiem powyższych okoliczności stało się konieczność wprowadzenia licznych ograniczeń prędkości, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów oraz personelu obsługującego stację.
Przypisy
- Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 17.09.2023 r.
- Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
- Urząd TransportuU.T. Kolejowego Urząd TransportuU.T., Wymiana pasażerska na stacjach w Polsce w 2018 r. [online], Urząd Transportu Kolejowego [dostęp 19.02.2020 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Mysłowice Brzęczkowice | Mysłowice Kosztowy | Mysłowice BrzezinkaOceń: Mysłowice (stacja kolejowa)